Telemunca sau munca de acasă. Ce ar trebui să știi despre diferențele dintre ele și ce implică

Dă şi tu share articolului

În ultimii ani, au avut loc evoluții semnificative pe piața muncii din România.
Deși legislația și adevăratele efecte ale acestui sistem nu sunt cunoscute pe deplin de toată lumea, epidemia a exacerbat fenomenul de telemuncă și mulți angajați îl folosesc și astăzi.

Explorăm mai întâi dezvoltarea muncii la distanță în ultimii ani și luăm în considerare promisiunile sale pentru viitor, înainte de a examina ce cuprinde de fapt munca la distanță și de ce nu o putem identifica în totalitate cu munca de acasă.

Știm cu toții că apariția pandemiei de coronavirus a dat naștere acestui nou mod de lucru, care presupune trecerea de la birou la domiciliu sau în orice alt loc din lume.
Companiile de la acea vreme au fost reticente în a permite acest tip de muncă, dar, având în vedere limitările, a fost frecvent cam singura modalitate prin care puteau rămâne în afaceri.

După câteva luni, studiile de piață au arătat că munca de la distanță nu era de fapt rea pentru nimeni.
În loc de asta!
Există numeroase beneficii atât pentru angajatori, cât și pentru angajați.

Pe de o parte, angajatorii au avut de câștigat de pe urma unei producții mai mari și au putut reduce costul unei clădiri de birouri.

Cu toate acestea, angajații au învățat că munca de la distanță oferă flexibilitate, mai mult timp pentru familie, timp economisit din călătorii și chiar cheltuieli de transport mai mici.
Ca să nu mai vorbim de faptul că mai multe studii demonstrează că lucrătorii sunt mai motivați, mai bine pregătiți pentru a face față sarcinilor de acasă, acordă o atenție mai mare celor dragi și au o mai mare separare între viața profesională și cea personală.

Potrivit unui studiu Pwc din 2021, 60% dintre respondenți au declarat că organizația lor a depășit obiectivele de performanță și productivitate ale angajaților stabilite în ultimele 12 luni, în timp ce doar 4% au indicat că a înregistrat performanțe mult sub așteptări.

| „Menţinerea şi chiar creşterea productivităţii angajaţilor de la apariţia pandemiei, în condiţiile muncii de la distanţă, a surprins pozitiv organizaţiile care aveau iniţial aşteptări pesimiste. Însă, pe măsură ce timpul a trecut, noul mod de lucru începe să arate şi neajunsurile.

Dificultatea de a gestiona în paralel munca şi responsabilităţile familiale, de exemplu, lipsa interacţiunii faţă în faţă cu colegii, incertitudinea socială generată de pandemie sunt doar câţiva factori care explică valul de demisii la nivel global şi ataşamentul tot mai scăzut faţă de angajatori.

Este încurajator faptul că, în sondajul actual, aproape 40% dintre lideri au spus că încrederea dintre angajaţi şi managerii lor direcţi este foarte importantă. Companiile trebuie să găsească un echilibru între modul de lucru şi sănătatea oamenilor având o abordare bazată pe date pentru a înţelege şi a preveni motivele care au diminuat capacitatea de retenţie a angajaţilor”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC Romania.

“Epidemia a demonstrat că munca la distanță pe scară largă este posibilă, iar preocupările legate de productivitate au scăzut pe măsură ce întreprinderile rezolvă problemele legate de integrarea tehnologiilor necesare.
Pentru întreprinderi și angajați, ultimele câteva luni au fost un test de rezistență și un experiment, ambele fiind, după cum putem vedea, trecute cu brio până acum.
Prin urmare, se anticipează că, în timp, din ce în ce mai multe întreprinderi vor adopta munca la distanță.

Mai mult de jumătate dintre respondenții la sondaj au implementat deja munca la distanță pe perioadă nedeterminată, ceea ce indică faptul că acest lucru “În primul an al pandemiei, când munca de acasă era larg acceptată pe piața muncii autohtonă, Ionuț Simion, country managing partner PwC România, a făcut această declarație.

La acel moment, numai 7% dintre respondenţi au menţionat o scădere a productivităţii, conform sursei citate.

| ”Starea de bine a angajaţilor (well-being) este esenţială pentru productivitate şi, cum mulţi oameni se luptă în această perioadă cu teama şi anxietatea, este important ca organizaţiile să investească din ce în ce mai mult în resurse şi beneficii care să-i ajute să creeze un echilibru pentru sănătatea lor”, spunea, tot atunci, Oana Munteanu, senior manager People & Organisation, PwC România.

Cum arată viitorul pe piața muncii

Să analizăm ce se va întâmpla în viitor din această perspectivă, acum că am văzut care a fost influența de până acum asupra pieței muncii.

Conform studiilor realizate până în prezent, munca la distanță va continua probabil să fie o opțiune la care nici angajatorii, nici angajații nu sunt dispuși să renunțe, chiar și atunci când restricțiile vor fi ridicate.

De exemplu, un sondaj BestJobs pentru prima jumătate a acestui an relevă faptul că a existat o activitate intensă pe piața muncii în toată perioada evaluată, opțiunile de lucru hibrid și la distanță fiind norma!
Angajatorii au oferit 230.000 de locuri de muncă în prima jumătate a anului 2022, o creștere de 50% față de 2021.
79% dintre acestea sunt posturi la birou, 12% sunt locuri de muncă hibride, iar 9% sunt locuri de muncă la distanță.

Remote working has become so popular in 2022 that 40% of employees would leave a company if they were asked to give up telecommuting and work exclusively from the office, according to Undelucrăm.ro.

| “Aproximativ 40% dintre lucrători ar căuta un alt loc de muncă dacă ar fi nevoiți să lucreze în principal de la birou, dar nu doresc acest lucru.
De asemenea, aproximativ 36% ar vorbi cu alți colegi de muncă pentru a convinge conducerea și departamentul de Resurse Umane să se răzgândească, iar 25% ar duce până la capăt decizia de a se prezenta la serviciu întrucât nu au altă opțiune”, relevă analiza menționată.

Pe de altă parte, munca de acasă este oarecum amenințată de criza energetică.

| “Angajații care sunt obișnuiți să lucreze de la distanță sunt forțați să se gândească din nou să meargă la birou din cauza climatului economic dificil.
Mersul la locul de muncă oferă acum avantajul suplimentar de a reduce facturile lunare, pe lângă avantajele de a lucra alături de colegi și de a participa fizic la ședințe.
Deși există costuri asociate cu naveta, mai mult de jumătate dintre angajații care lucrează de la distanță au declarat că iau în considerare posibilitatea de a veni mai des la birou pentru a reduce consumul de utilități de acasă, în timp ce 33% intenționează să ceară angajatorului un buget pentru a acoperi costurile, iar 20% nu vor face nimic “arată o analiză realizată de BestJobs.

Ce nu se știe despre munca remote și merită cunoscut, înainte de a o alege

Având în vedere acest lucru, haideți să analizăm mai în detaliu telemuncă și să vedem ce cuprinde de fapt.
Puțini lucrători sunt conștienți de distincția dintre telemuncă și munca de acasă:

Cu toate acestea, realitatea practică și juridică separă clar cele două ocupații.

| Telelucrul este definit ca fiind situația în care un angajat utilizează tehnologia informației și comunicațiilor pentru a îndeplini în mod regulat și voluntar sarcini legate de funcția, ocupația sau meseria sa în afara locului de muncă desemnat de angajator (…)

În trei articole din Codul muncii, munca la domiciliu este interzisă. Este adevărat că această interdicție este anterioară teleworkingului.
Atunci când ne referim la munca la domiciliu, ne referim la îndeplinirea sarcinilor legate de locul de muncă la fața locului, mai degrabă decât la utilizarea permanentă a tehnologiilor informației și comunicațiilor.
Iar munca poate fi efectuată numai la domiciliu (la reședință sau la domiciliu), nu și din alte locații.
Angajații care lucrează de acasă își stabilesc singuri programul de lucru, potrivit avocatnet.ro.

Pe de altă parte, mulți angajați cred că își pot crea propriul program în funcție de propriile priorități dacă pleacă de la birou și lucrează în altă parte.
Acest lucru este pur și simplu neadevărat!
Dacă vă decideți să lucrați de acasă din această inspirație, vă veți trezi într-un coșmar, deoarece aveți aceleași îndatoriri ca și angajații care lucrează într-un birou.

În realitate, oamenii care lucrează de acasă ar trebui să primească același respect ca și cei care lucrează într-un birou.
Ar trebui să vă opriți să luați în considerare numeroasele anecdote împărtășite recent de unii angajați și ar trebui să discutați cu managerii dumneavoastră despre cum veți fi tratat dacă decideți să plecați să lucrați în acest mod.

De exemplu, trebuie să vă asigurați că primiți același pachet de compensații, bonusuri, oportunități de promovare etc.
Majoritatea întreprinderilor nu modifică aceste politici pentru lucrătorii la distanță, însă au existat cazuri tragice în care plecarea de la birou reduce perspectivele de promovare.

Nu în ultimul rând, țineți cont de faptul că munca de acasă sau de oriunde altundeva de pe glob necesită multă disciplină, deoarece poate fi tentant să vă lăsați prins de ceea ce trebuie să realizați prin casă în loc să vă faceți treaba.
De fapt, mai multe studii arată că, de obicei, oamenii lucrează mai multe ore și poate fi o provocare să ții evidența orelor suplimentare.
Înainte de a face o astfel de mișcare profesională, gândiți-vă bine la ea pentru a evita să vă treziți în mijlocul unui coșmar.

Dă şi tu share articolului

Te-ar mai putea interesa

Leave a Comment