arna este anotimpul provocărilor pentru șoferi și asta reprezintă o reală problemă. Iarna condițiile meteo nefavorabile își fac simțită prezența și este bine să cunoaștem înainte aceste sfaturi și să le punem în practică. Cei care sunt proaspeți deținători ai permisului de conducere vor trece și prin anotimpul rece și vor dori să conducă însă din păcate unii fie nu cunosc aceste sfaturi fie nu vor să le respecte.
O mulțime de accidente rutiere apar în special iarna din cauza multor factori dar pentru a evita un posibil accident de circulație trebuie să fim conștienți și să respectăm câteva reguli de bază.
Ce trebuie făcut înainte de a pleca la drum?
- Evită deplăsările atât urbane cât și extra urbane dacă nu sunt absolut necesare.
FIe că ne deplasăm doar în localitate sau în afara acestora trebuie să ținem cont de câteva lucruri. - Întodeauna trebuie să fie nelipsită o lopată din portbagaj, cric , lanțurile de zapada,, precum și un lanț de tractat precum și instinctor, trusa de prim ajutor și cele două triunghiuri reflectorizante (acestea din urmă sunt obligatorii conform legii). Niciodată nu poți să știi ce se va întâmpla și vei fi neplăcut surprins. NU neglijați și o pătură sau un sac de dormit dacă vă gândiți la deplasări lungi. Poate că aceste sfaturi vi se par greu de pus în practică, ei bine ele sunt cruciale și vă vor da un confort mental atunci când vă deplasați, nu mai vorbim atunci când aveți nevoie reală de ajutor.
- ASigurați-vă că aveți provizii la îndemână, rezervă de apă suficientă și mâncare un cuțit și o toporișcă și o lanternă.
- Indifernet dacă traseul pe care doriți să îl parcurgeție ste relativ scurt, este bine să vă asigurați înainte și s ăfaceți plinul.
- Nu folosiți instealația de sonorizare a mașinii pentru că bateria o să o descărcați rapid.
Ce să fac atunci când mă deplasez pe timp de iarnă?
CU siguranță feicare dintre noi trebuie să cunoaștem aceste lucruri mai ales ca iarna este anotimpul care ne dă cele mai multe bătăi de cap.
- Înainte de iarna trebuie să vă echipați mașinile cu anvelope de iarnă conform legii.
- Folosiți luminile de întâlnire și pozițiile ori de câte ori vă deplasați pe drumul public.
- Adaptați viteza condițiilor de drum. De exemplu, dacă conduceți pe zăpadă, polei și aveți limită de 50 în localitate conduceți chiaR cu mai puțin de 50, iar în afara localității dacă limita de viteza este 90 conduceți cu o viteza inferioară de cea înscrisă pe indicator pentru a nu fi în primejdie și să riscați un accident de circulație. Trebuie să avem grijă atunci când pe carosabil este zăpadă sau gheață pentru a nu călca concomitent pedala de frână sau ambreiajul pentru a nu bloca roțile vehiculului.
- Păstrați o distanță considerabil mai mare față de vehiculul din față și să fiți pregătiți să frânați în orice moment. Iar când oprim de exemplu. Dacă suntem în treapta a treia la 50 km/h este bine să ridicăm piciorul de pe accelerație apoi frânăm ușor fara a călca ambreiajul și să lăsăm mașina să încetinească până la 35/40 km/h luăm picior de pe frână calcăm ambreiajul introducem în treapta a doua și ridicăm piciorul de pe ambreiaj și călcăm din nou pe frână. Iar când autovehiculul ajunge la o viteza mica la turația de relanti în treapta a doua se paote călca ambrieajul și ușor pedala de frână până la oprire.
- Nu bruscați comenzile mașinii nici dacă adaptați viteza condițiilor de drum și conduceți prudent.
- Nu accelerați tare și nu frânați brusc. Folosiți cel mai mult corect frâna de motor pentru a încetini astfel evitați riscul producerii unui accident rutier. Cât mai multă atenție. Spațiul de frânare crește foarte mult față de un carosabil uscat. Acest spațiu depidne de mai mulți factori dar ce mai importanți sunt viteza de deplasare, coeficientul de aderență al carosabiluliui, gradul de uzura al anvelopelor, unghiul de inclinație al porțiunii de drum pe care circulăm.
- Orice autovehicul este dotat cu ABS (Sistem de antiblocare al roțilo și ESP) dar trebuei să știm că nici aceste sisteme nu își fac treaba și se pot defecta. Trebuie să ținem cont că la viteze neadecvate orice sitem de protecție și control nu ne scăpa de accident.
- Este indicat să oprim pentru a ne curăța parbrizul și geamurile laterale. Știu că există autovehicule care au senzori și tehnologii de degivrare dar trebuie să luăm în considerare că nu toate mașinile noi și second hand dispun de aceste dotări. O vizibilitate cât mai bună scade riscul de accident.
Cam acestea ar fi sfaturile pe care trebuie să le urmeze fiecare șofer înainte de a se urca la drum. Condusul unei mașini nu este o joaca de copii. Iarna fiind cu precădere o mulțime de accidente ruteire care ar putea să fie evitate cu succes dacă conducătorii auto ar pune în practice aceste sfaturi.
Este drept că la școala de șoferi nu prea se abordează prea multe noțiuni de conducere preventivăși mai ales pe timp de iarnă și nici în chestioanre nu există întrebări despre conducere preventivă. Dar cine dorește într-adevăr să invețe să șofeze corect citește și cercetează ori face un curs de conducere defensivă care este mai mult decât util. Așadar, conduceți prudent. Într-un articol viitor voi face referire la conducerea preventivă în mediul urban.
În speranța că acest articol vă ajut ă dați și voi un share și un like articolului. Voi cum procedați iarna?