România este pe primul loc în Uniunea Europeană la capitolul mortalitate din accidente rutiere.
Încă de când a intrat până în prezent România continuă să fie campioană în UE la capitolul morţi în accidente rutiere. Ne situăm pe locul 1 în Uniune Europeană potrivit ultimului raport al European Transport Safety Council.
Anul trecut 1951 de persoane şi-au pierdut viaţa pe drumurile patriei. Practic 99 de persoane au decedat la un milio nde locuitori lucruri care este foarte mare şi îngrijorător pentr uautorităţi. Media europeană este reprezentată de 50 de persoane decedate la un milion de locuitri dar la noi situaia e şi mai ramatică.
Cinci persoane mor în fiecare zi în accidente de circulaţie şi în jur de 35 de persoane în fiecare săptămână.
Surprinzător este faptul că în anul 2010 numărul accidentelor scăzuse cu 18% ar anul trecut a fost al treilea an consecutiv în care numărul de morţi în accidente de circulaţie a crescut.
Este un senal de alarmă care ar trebui să îi îngrijoreze pe decidenţii noştrii politici.
Accidentele rutiere se datorează lipsei de experienţă care o au conducătorii auto la volan precum şi inconstienţa şoferilor înainte de a se urca la volan consumând băutori alcolice şi nerespectând regulile de circulaţie.
Este o îngrijorare mare a autorităţilor privind ortaltiatea din accidente rutiere. Există planuri pentru reducerea numărului de accidente şi vorbim aici de Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră dar în prezent nu s-a văzut absolut nimic. Drept urmare aceste planuri elaborate de către Guvern au rămas doar la stadiul de plan şi nimic mai mult. Pe de altă parte ne confruntăm şi cu orelaxare a legislaţiei. Practic o lege votată în Parlament prevede ca maşinile poliţiei rutiere care folosesc radare să fie inscripţionate şi presemnalizate cu indicatoare.
Şi sistemul rutier din România nu este prea performantă, ne fiind şosele asfaltate corespunzător, existând gropi drumuri naţionale destul de proaste şi cele judeţele aşijderea regulile de circulaţie sunt încălcate frecvent de şoferi. O infrastructură rutieră sănătoasă va duce la reducerea numărului de accidente.
Majoritatea accidentelor rutiere sunt cauzate de depăşiri neregulamentare dar şi din cauza drumurilor care au doar o bandă pe sens. Ne existând o a doua bandă pe sens care să fie rezervată vehiculelor care se deplasează lent conducătorii auto intră mereu în depăşiri periculoase neasigurându-se corespunzător. Nici deteriorarea accelerată şi lipsa elementelor de siguranţă ale drumurilor (parapete, catadioptri, marcaje) duc câteodată la tragedii.
Dar cum spuneam infrasctuctra joacă un rol important în accidentele rutiere fie că vorbim de România sau de oricare altă ţară din lume, la care mai adăgăm lipsa de experienţă a şoferilor când ies pe drumurile publice şi de ce nu viciile unor şoferi precum alcoolul sau folosirea instalaţiei de sonorizare la maximum distragându-ne atenţia de la condus ceea ce este foarte periculos pentru noi şi ceilalţi participanţi la trafic. ALte situaţii care duc la accidente sunt neadaptarea vitezei la condiţiile de drum, depăşirea vitezei maxime, admise, intrarea în viraje strânse cu viteză şi lista continuă. Acestea sunt greşeli pe care ştim că nu avem voie să le facem dar le facem. Nu trebuie să ne mai ascundem, lipsa autostrăzile a şoseleor de mare viteză îi aduce pe şoferi în situaţii critice călcând pedala de acceleraţie şi nerespecând regulile de circulaţie dar şi cele de bun simţ. Aşadar o reţea precară de drumuri naţionale va genera mereu accidente.
Statele vestice fac evaluări după ce o persoană îşi pierde viaţa întrun accident de circulaţie însă în România nu se pune problema de aşa ceva şi mai avem multe de învăţat.
Statele vestice fac evaluări după ce o persoană îşi pierde viaţa întrun accident de circulaţie însă în România nu se pune problema de aşa ceva şi mai avem multe de învăţat.
Eu sunt convins că odată ce Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră va fi clară şi va fi adoptată şi se vor vedea lucrurile bune situaţia se va îmbunătăţi semnificativ. Nu putem nega importanţa educaţiei rutiere pentru pietoni. Multe accidente soldate cu victime s-au petrecut prin traversarea neregulamentare a drumului public astfel fiind acroşaţi de şoferi. Ei bine tot acest ansamblu de de factori nu trebuie neglijat ci studiat, analizat în vederea găsirii unei soluţii viabile privind siguranţa rutieră. Cred cu tări că fiecare dintre noi fie că suntem şoferi, sau pietoni dorim să ieşim pe stradă liniştiţi fără să experimentam situaţii periculoase ce pot duce la tragedii atât pentru noi cât şi pentru ceilalţi.
Daţi şi voi un share şi un like