Reglementările UE vor piese pentru smartphone-uri pentru 5 ani, baterii mult mai bune

Dă şi tu share articolului

Autoritățile de reglementare ale Comisiei Europene au sugerat ca smartphone-urile și tabletele vândute în această țară să ofere 15 tipuri diferite de piese de schimb timp de cel puțin cinci ani, ca parte a unui amplu efort de reducere a impactului lor asupra mediului.

Un proiect de regulament privind “cerințele de proiectare ecologică pentru telefoanele mobile, telefoanele fără fir și tabletele de tip slate”, postat la 31 august, notează că telefoanele și tabletele sunt “adesea înlocuite prematur de către utilizatori” și “nu sunt suficient de utilizate sau reciclate” (adică nu sunt aruncate la coșul de gunoi) la sfârșitul duratei lor de viață. Costul este reprezentat de energia și de noile materiale extrase din pământ pentru noile telefoane, precum și de materialele nereciclate care stau în case. Conform concluziilor Comisiei, prelungirea duratei de viață a smartphone-urilor cu cinci ani – de la durata de viață actuală de doi-trei ani – ar însemna scoaterea din circulație a 5 milioane de mașini.

Cea mai notabilă soluție propusă (enumerată în anexa II) este ca producătorii și vânzătorii de telefoane să pună la dispoziție “reparatori profesioniști” timp de cinci ani de la data la care un telefon este retras de pe piață. Acești reparatori ar avea acces la piese, inclusiv la baterie, ecran, camere, porturi de încărcare, butoane mecanice, microfoane, difuzoare și ansambluri de balamale (inclusiv pentru telefoane și tablete pliabile).

Companiile de telefonie au, de asemenea, de ales: fie pun la dispoziția proprietarilor de telefoane baterii de schimb și huse de protecție spate, fie proiectează baterii care să respecte standardele minime. Printre acestea se numără faptul că acestea au încă 83% din capacitatea nominală după 500 de cicluri complete de încărcare, apoi 80% după 1.000 de cicluri complete de încărcare. Apple, de exemplu, susține în prezent că iPhone-urile sale sunt proiectate pentru a păstra o capacitate de 80 la sută după 500 de cicluri de încărcare.

Cumpărătorii de smartphone-uri au acces, de asemenea, la ecrane, tăvițe pentru cartele SIM și de memorie, microfoane, porturi de încărcare și balamale, conform reglementărilor propuse. Iar instrucțiunile de reparare pentru toate aceste piese trebuie să fie disponibile timp de șapte ani după ultima zi de comercializare a dispozitivelor, cu sisteme relativ deschise pentru ca lucrătorii profesioniști din domeniul reparațiilor să se înregistreze și să primească acces. Instrucțiunile de reparații trebuie să fie, de asemenea, destul de extinse, incluzând vederi explodate, scheme ale plăcii și ale cablajului, dacă este necesar, și accesul la software-ul necesar pentru a autoriza orice piese blocate.

Reglementările propuse sunt mult mai multe, atât în ceea ce privește reparațiile, cât și fiabilitatea. De remarcat în special cerința ca societățile să ofere actualizări de securitate timp de cel puțin cinci ani, “actualizări de funcționalitate” timp de trei ani, iar ambele să fie oferite la două până la patru luni după lansarea publică a patch-urilor de securitate sau a “unei actualizări a aceluiași sistem de operare… pe orice alt produs de aceeași marcă”. Pentru furnizorii de Android, aceasta ar fi o schimbare seismică în ceea ce privește suportul software.

Reglementările europene privind smartphone-urile au avansat progresiv în ultimii ani, cu inițiative precum scorul de reparabilitate din Franța și adoptarea USB-C la nivelul întregii UE până în 2024. Însă proiectul de regulament al Comisiei ar depăși chiar și cele mai agresive obiective ale mișcării americane pentru dreptul la reparații. Proiectele de lege privind reparațiile introduse la nivel statal și federal cer, de obicei, ca producătorii să furnizeze doar aceleași piese, unelte și manuale pe care le-ar pune la dispoziția propriilor tehnicieni de reparații sau ateliere autorizate. Apple, Samsung și Google au luat recent măsuri pentru a oferi mai multe piese și opțiuni de reparare, dar nici pe departe la nivelul de aplicare a reglementărilor propuse de Comisie.

Comentariile privind propunerile vor fi colectate începând de acum și până la 28 septembrie. O versiune a acestor propuneri urmează să fie adoptată în al patrulea trimestru al anului 2022, iar cele mai multe dintre ele sunt redactate pentru a intra în vigoare la 12 luni de la aprobare.

Este încă devreme pentru comentarii, dar producătorii nu sunt entuziasmați de considerațiile privind reparațiile obligatorii.

Grupul comercial din domeniul tehnologiei Digital Europe a declarat pentru Financial Times că “potențiala supraproducție, depozitarea ulterioară și distrugerea pieselor de schimb” ar duce la risipă și la prețuri mai mari pentru clienți.

Sucursala Xiaomi din Olanda a transmis feedback cu privire la obiectivele mai largi ale inițiativei CE în ianuarie 2021. Un reprezentant a scris că, deși a recunoscut importanța actualizărilor de software, “suportul pentru sistemul de operare depinde adesea de părți terțe care, uneori, nu reușesc să furnizeze versiuni de software compatibile cu toate versiunile menținute ale sistemului de operare.”

De asemenea, Xiaomi a precizat că repararea “trebuie să se facă în cadrul rețelei noastre de reparații autorizate și folosind piese de schimb originale” pentru a asigura “calitatea și fiabilitatea”. Furnizarea de piese de schimb și manuale de reparații către “reparatori profesioniști terți al căror nivel de competențe tehnice, timp și costuri de reparație, precum și rata de succes” sunt necunoscute ar “crea riscuri grave pentru consumatori în ceea ce privește calitatea, siguranța și securitatea”.

Dă şi tu share articolului

Te-ar mai putea interesa

Leave a Comment