Mașinile electrice pot ajunge mult mai scumpe: ce se întâmplă cu materiile prime

Dă şi tu share articolului

Litiul, nichelul și cobaltul, care sunt utilizate în bateriile pentru vehicule electrice, sunt foarte solicitate, ceea ce duce la creșterea prețurilor acestora și pune în pericol oferta.

Analiștii din industrie au lansat un avertisment, deoarece prețul litiului a crescut de zece ori, ajungând la 75.000 de dolari pe tonă de la începutul anului 2021.

Potrivit studiului “Europe Autos 2023 Outlook 2023”, realizat de Bloomberg Intelligence, după luni de întreruperi cauzate de lipsa cipurilor, următorul blocaj al industriei ar putea fi cauzat de escaladarea prețurilor și a cererii de baterii.

Agenția Internațională pentru Energie prevede că, până în 2030, sectorul ar avea nevoie de 50 de noi proiecte de litiu, 60 de mine de nichel și 17 întreprinderi de cobalt pentru a satisface cererea tot mai mare de vehicule electrice din întreaga lume.

Potrivit lui Owen Edwards, șeful departamentului Downstream Automotive din cadrul Grant Thornton UK, “nu este sigur că va exista o ofertă suficientă de materii prime pentru a satisface cererea”.

Chiar și cu inițiativele planificate și reglementările guvernamentale, cum ar fi noua Inițiativă privind materialele pentru baterii din SUA, pentru a îmbunătăți lanțurile de aprovizionare interne din SUA, serviciul de raportare a prețurilor materiilor prime Fastmarkets NewGen spune că nu se așteaptă ca oferta din surse regionale să satisfacă cererea regională.

Mașinile electrice au reprezentat 58% din cererea totală de litiu în 2021, ceea ce le face să fie cea mai mare sursă unică de cerere de litiu.
Potrivit Fastmarkets NewGen, acest procent va crește la 76% în 2032.

Sursa principală a cererii, vânzările de baterii pentru vehicule electrice, va crește de la 4,6 milioane de unități în 2021 la 50 de milioane de unități în 2032.

Până în 2032, se anticipează că Europa va reprezenta 25% din cererea mondială de litiu, dar doar 4% din producția de litiu.

În mod similar, SUA vor reprezenta 6% din ofertă, dar 8% din cerere.

În prezent, majoritatea litiului este produs în Australia; acesta este extras din minele de rocă dură și prelucrat într-un concentrat, care este rafinat în principal în China.

Constructorii de automobile încep să investească în amonte în industria minieră, în efortul de a asigura aprovizionarea cu materii prime esențiale utilizate în fabricarea vehiculelor electrice.

În funcție de rapiditatea cu care sunt finalizate noile proiecte, McKinsey preconizează că producția mondială de litiu ar urma să crească de la 540.000 de tone în 2021 la până la 3,2 milioane de tone anual până la sfârșitul deceniului.

direct la producător

Tesla a preluat conducerea în ceea ce privește obținerea de materii prime pentru baterii, dar numeroși producători și-au intensificat recent propriile eforturi pentru a-și asigura resursele, mergând direct la producători. Acești producători sunt frustrați de perturbarea lanțului de aprovizionare.

Ford investește în Liontown Resources pentru a crea o mină de litiu, în timp ce General Motors a fost de acord să plătească 200 de milioane de dolari în avans companiei miniere Livent pentru a asigura aprovizionarea.

În plus, Stellantis a achiziționat o investiție de 50 de milioane de euro în Vulcan Energy Resources, un producător german de litiu.

Între timp, Mercedes-Benz a început construcția propriilor sale instalații de prelucrare și a promis că va achiziționa producția viitoare de la furnizori pentru a contribui la asigurarea finanțării.

Producătorii chinezi de vehicule electrice urmează această abordare de ceva vreme.
Cel mai mare producător de vehicule electrice din lume, BYD, a încercat să obțină acces la minele de litiu din Chile și Africa.

În plus, Contemporary Amperex Technology, cel mai mare producător de baterii din lume, a ajuns recent la un acord pentru a plăti aproximativ 3,7 miliarde de dolari pentru o participație de aproape 25% în cadrul producătorului de cobalt CMOC (cunoscut anterior sub numele de China Molybdenum Company).

influența asupra prețurilor

Potrivit estimărilor din industrie, un vehicul electric cu baterii (BEV) costă între 40 și 60% pentru baterie, mineralele reprezentând aproximativ 60% din costuri.

Prin urmare, creșterea costurilor materiilor prime duce la creșterea prețurilor cu amănuntul, potrivit Grant Thornton și Cox Automotive.
Potrivit lui Philip Nothard, șef al departamentului de analiză și strategie la Cox Automotive, acordurile de tip “Pass-through” permit producătorilor de baterii să evite să plătească pentru creșterea costurilor materiilor prime; în schimb, producătorii de echipamente originale sunt responsabili pentru acestea.

“Producătorii de vehicule au fost nevoiți să transfere costurile suplimentare către consumatori, deoarece nu au vrut ca marjele să se prăbușească dramatic”.

Potrivit Citifirst, prețurile ridicate ale bateriilor pentru minerale fac ca producătorii să plătească peste 10.000 de dolari (8.248 de lire sterline) în plus pentru un BEV.

Vehiculele electrice ar trebui să aibă un preț similar cu cel al vehiculelor cu motor cu combustie internă (ICE), unde costurile bateriilor sunt estimate la mai puțin de 100 USD (82 GBP) pe kilowatt-oră (kWh).
Cu toate acestea, situația actuală a fizicii economice și concurențiale nu susține acest lucru.

Conform datelor furnizate de Bloomberg New Energy Finance, costul bateriilor pentru automobile în 2010 era de 1 200 USD (989 GBP) pe kWh, după luarea în considerare a inflației.
Anul trecut, acest cost a scăzut la 132 de dolari (108 lire sterline).

Construirea unei baterii de 50 kWh ar fi costat anul trecut 6 000 de dolari (4 948 de lire sterline), presupunând un preț pe kWh de 132 de dolari.
În 2010 ar fi costat 60.000 de dolari. (49.488 GBP).

Dar în 2024, se preconizează că prețurile bateriilor vor crește până la 138 USD (113 GBP) pe kWh, ca urmare a creșterii costurilor minerale.

Dă şi tu share articolului

Te-ar mai putea interesa

Leave a Comment