Cauciucuri de iarnă 2022. Când trebuie schimbate și în ce condiții poți fi amendat. Ghid complet pentru șoferi

Dă şi tu share articolului

Tot ce trebuie să știe șoferii despre schimbarea anvelopelor de iarnă în 2022, inclusiv circumstanțele care pot duce la amendă.
Pe drumurile acoperite de zăpadă, gheață sau polei, Codul Rutier impune ca mașinile să fie echipate cu anvelope de iarnă, fără a menționa o anumită zi din an.

Se apropie sezonul anvelopelor de iarnă, iar automobiliștii care nu-și echipează autovehiculele cu anvelope de iarnă riscă să li se retragă certificatul de înmatriculare și amenzi de până la 2.900 de lei.
Anvelopele de iarnă trebuie folosite întotdeauna atunci când se circulă pe drumurile publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei, indiferent de perioada anului. Nu există o dată anume de la care acestea trebuie folosite.

Codul Rutier prevede că este ilegal să conduci un vehicul fără anvelope de iarnă pe drumurile publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei.
Această “lege privind anvelopele de iarnă” a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2011.

Atunci când apare sezonul rece și cu zăpadă, trecerea de la anvelopele de vară la cele de iarnă este crucială pentru un condus în siguranță.

Toată lumea trebuie să aibă anvelope de iarnă pe drumurile publice care sunt acoperite de zăpadă, gheață sau polei de gheață începând cu punerea în aplicare a “legii privind anvelopele de iarnă” în 2011.

Anvelopele de iarnă pot fi identificate după literele M și S de pe pereții laterali, care pot fi scrise ca “M+S”, “M.S.”, “MS” sau “M&S”, cu excepția anvelopelor etichetate doar cu “all seasons”.

Cauciucuri de iarnă 2022. De ce sunt obligatorii anvelopele de iarnă, ce riști dacă te prinde poliția

Cu toate acestea, o încălcare a Ordonanței de Urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice din Codul Rutier duce la o amendă de clasa a IV-a.
Șoferii riscă să fie sancționați cu amenzi cuprinse între 1305 și 2900 de lei și să rămână fără certificat de înmatriculare.
Cu toate acestea, șoferii au la dispoziție 15 zile pentru a achita prima jumătate din taxă.

În general, legislația impune ca toate roțile autoturismelor personale și ale vehiculelor de pasageri cu până la 9 locuri să fie echipate cu anvelope de iarnă. Autoturismele cu mai mult de nouă locuri pe scaune, inclusiv scaunul șoferului, și vehiculele de marfă cu o masă totală maximă autorizată de peste 3,5 tone trebuie să aibă anvelope de iarnă pe roțile axei sau axelor motoare sau să aibă montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate.

În cazul în care certificatul de înmatriculare este reținut, poliția va elibera un certificat înlocuitor fără capacitatea de a conduce.
Ca urmare, mașina dumneavoastră nu va putea circula pe drumurile publice.
Dacă puteți demonstra că v-ați echipat corect automobilul cu anvelope de iarnă, cuponul vă va fi returnat.

Cauciucuri de iarnă 2022. Cum recunoști cauciucurile bune de iarnă și cum te aperi de escrocherii
Atunci când temperatura scade sub 7°C, anvelopele de iarnă sunt înlocuite cu cele de vară.
Literele M și S de pe peretele lateral, în formele M+S, M.S. sau M&S, emblemele aprobate de RAR, reprezintă o modalitate simplă de a recunoaște anvelopele de iarnă.

Aceste anvelope, spre deosebire de anvelopele de vară, au compuși care rămân moi la temperaturi scăzute și un profil al benzii de rulare cu caneluri adânci care garantează performanțe maxime pe vreme rece (uscată, umedă, zăpadă sau gheață).
În plus, acestea pot fi identificate prin semne distinctive, cum ar fi emblema 3 Peaks Snowflake Mountain (3PMSF).

Mai sunt și anvelopele all-season sau mixte, însă, potrivit RAR, acestea nu sunt ”recunoscute” drept anvelope de iarnă. În plus, sunt și mai scumpe. Anvelopele „all seasons” pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de iarnă („M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”), altminteri riști amendă.

Trebuie să fi atent la falsurile de pe piață care imită simbolurile originale. De aceea locul din care alegi să îți cumperi anvelopele este important.

Cauciucuri de iarnă 2022. Ce spun specialiștii

Titi Aur, un specialist în conducere defensivă, a subliniat pericolele anvelopelor de iarnă și când trebuie să treci de la anvelopele de vară la acestea.

“Atunci când ministrul transporturilor a impus utilizarea obligatorie a anvelopelor de iarnă, publicul a izbucnit de teamă că cineva ar încerca să le importe.
Importanța anvelopelor de iarnă și de vară a fost recunoscută de către șoferii români de-a lungul anilor, iar foarte puțini sunt cei care încă nu iau în considerare schimbarea imediată a anvelopelor.
Chiar și pe asfalt uscat, când este frig, anvelopa de iarnă este mai mare, mai aderentă, mai îngustă și mai lipicioasă.
Această anvelopă trebuie montată atunci când asfaltul este cu 6 grade mai jos.
Atenție la asfalt, nu la vremea de afară!

Bineînțeles, există acele observații despre toamnă și primăvară, unde poate fi frig într-o zi și cald în următoarea.
Ne-am înțeles!
Când temperatura este constant sub șase grade, schimbăm cauciucurile!
Nu există o oră sau o zi anume.
Când afară ninge și nu ai cauciucuri de iarnă, încalci legea, conform legii!
Ești vinovat chiar dacă tot ce ai făcut a fost să nu ai acele anvelope în cazul unui accident.

Chiar și pe ploaie, o anvelopă de iarnă asigură o tracțiune superioară.
Practic, putem anticipa să le schimbăm mai repede în toamnă, fie și numai pentru că vor fi cozi kilometrice la magazinele de anvelope atunci când va cădea prima zăpadă.

Cauciucuri de iarnă 2022. Siguranța este mai importantă decât confortul financiar
Atunci când vremea se schimbă de la zăpadă la gheață, anvelopele de iarnă devin riscante.
Dacă am conduce pe gheață sau zăpadă cu anvelope de vară, am avea o tracțiune slabă peste tot și am merge încet.
Cu anvelopele de iarnă, avem o tracțiune foarte mare pe zăpadă fără gheață, dar o tracțiune foarte slabă – aproape deloc – pe gheață sau pe gheață și zăpadă.
În aceste condiții, nu avem voie să conducem cu anvelope de vară, dar cel puțin o facem cu groază.
Acesta este dezavantajul anvelopelor de iarnă.
Aveți grijă!

“În niciun caz nu trebuie să folosiți anvelope uzate.
Pot rula anvelopa până când adâncimea canelurii ajunge la 1,6 mm, deoarece este legal să fac acest lucru.
Sub acest punct nu mai este legal.
Este de 8 mm adâncime în cazul cauciucului nou.
Când cauciucul este proaspăt fabricat, are cea mai bună aderență.
Devine mai puțin aderent cu fiecare minut care trece.
Nu mai folosim ceva atunci când are mai mult de patru sau cinci ani.
Chiar dacă legislația permite un maxim de 1,6 mm, se consideră că suntem la o aderență scăzută pe măsură ce cauciucul se uzează de la 8 mm la 4 mm (iarna) și 3 mm (vara).
Pe măsură ce cauciucul îmbătrânește și se deteriorează”, potrivit dcnews.ro, Titi Aur.

“O anvelopă uzată este scoasă de pe o mașină fie pentru că are 5-6 mm grosime și firma care a scos-o o vinde românului care crede că face o afacere, fie pentru că anvelopa este mai veche și mai groasă în carne și oase.
În cazul unei anvelope uzate, fie are milimetri – maxim 2, moment în care este încă sigură -, fie are milimetri, dar este atât de veche încât este nesigură.
Așadar, dacă achiziționez o anvelopă cu 30% din costul ei original, consider că este o afacere.
În esență, dacă acea anvelopă este veche sau uzată, îmi lipsesc familia și ceilalți participanți la trafic de siguranța pe care o merită.

Voi fi mulțumită atâta timp cât nu se întâmplă nimic rău, dar dacă îmi spune ceva în timp ce sunt în spital, departe de familie și fără mașină, voi considera că am fost păcălită.
Pentru că eu mă voi mulțumi cu câteva sute de lei în economii, dar puteam să fac rău cuiva”, a remarcat specialistul.

“Din păcate, românul ține cont mai degrabă de confortul financiar decât de siguranță atunci când ia decizii.
Acum, în oraș, vom vedea părinți în față cu centura de siguranță și copii în spate care merg nestingheriți.
pentru că părinții își pun centura mai degrabă pentru evitarea amenzilor decât pentru siguranță. Dacă ar fi legat de siguranţă, nu cred că există părinţi care ar spune că nu contează cum stă copilul în spate”, a conchis Titi Aur.

Cauciucuri de iarnă 2022. Cât te costă amenda în caz că nu ai anvelope de iarnă
Șoferii riscă să primească amenzi cuprinse între 1.305 lei și 2.900 de lei dacă circulă pe astfel de drumuri cu un autovehicul fără anvelope de iarnă.
Pe lângă amendă se va reține și certificatul de înmatriculare sau dovada înlocuitoare.

Anvelopele de iarnă sunt obligatorii pentru șoferii care circulă pe drumuri cu zăpadă, gheață sau alte drumuri periculoase.
Singurul factor care determină această obligație este vremea, nu un anumit anotimp.
Prin urmare, anvelopele de iarnă sunt obligatorii pentru toate mașinile care circulă pe drumuri acoperite de zăpadă și gheață începând cu 1 noiembrie.
Ofițerii de poliție au autoritatea de a da amenzi șoferilor care nu au anvelope adecvate pentru condițiile de drum atunci când ninge în alte perioade ale anului, inclusiv vara.

Cu alte cuvinte, nu contează perioada anului, ci doar condiţiile meteorologice.

Dă şi tu share articolului

Te-ar mai putea interesa

Leave a Comment