De când a fost sărbătorit primul Black Friday în România, în fiecare an, fără greș, “reducerile” pe care le ofereau retailerii au devenit rapid ținta unor sancțiuni guvernamentale și amenzi dure. Într-un fel sau altul, aproape toți comercianții au încălcat legea federală, iar anul acesta nu este posibil să facă excepție.
Având în vedere acest lucru, ar trebui să fiți extrem de precauți dacă decideți să profitați de Black Friday pe plan intern. Încercați să țineți o evidență detaliată a costurilor articolelor pe care intenționați să le achiziționați, puneți deoparte niște bani pentru compararea prețurilor și abțineți-vă să faceți achiziții fără a face câteva cercetări preliminare. Este evident că, în graba momentului, ați putea ajunge să cheltuiți bani pe care nu îi aveți – de pe carduri de credit sau de pe carduri de credit – pe articole inutile, dar ar fi înțelept să dați dovadă de discreție.
Black Friday 2023 – Multe dintre reduceri sunt înșelătoare
Reducerile semnificative de preț pe care le observați pe rafturi în săptămâna Black Friday – o zi despre care nu discutăm prea des în România – sunt adesea înșelătoare. Numeroși comercianți se bazează pe presupunerea că nu vor fi descoperiți sau, și mai rău, că își permit să plătească amenda atunci când atât de mulți români sunt păcăliți, în ciuda faptului că legislația națională este destul de explicită în acest sens.
Cel mai mic preț la care a fost oferit produsul în ultimele 30 de zile trebuie să includă o reducere permisă de lege. Din păcate, clienții trebuie să dea dovadă de prudență și de cel mai înalt nivel de scepticism atunci când vine vorba de oferte până la intervenția autorităților în astfel de condiții înșelătoare.
Aproape toți comercianții înșeală de Black Friday, conform ANPC
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a emis mai multe avertismente cu privire la realitățile Black Friday. Inspectorii noștri au constatat că aproape toate companiile care oferă reduceri în anumite anotimpuri ale anului au “umflat” inițial prețurile pentru a avea loc să facă reduceri ulterior.
Singurul recurs al cumpărătorului este să returneze articolul la vânzător și să solicite rambursarea prețului de achiziție. Deoarece instrumentele de comparare a prețurilor sunt ușor accesibile tuturor pe internet, vă sfătuiesc să faceți o verificare a prețurilor. “Au pierdut șansa de a cumpăra la un preț cu adevărat redus, dar tot ce pot face după aceea este să returneze produsul și să își recupereze banii”, a declarat Paul Anghel, șeful ANPC la Avocatnet.ro.
În plus, pentru a oferi un context pentru achizițiile online, legislația românească prevede un termen de returnare de 14 zile, chiar și în lipsa unei cauze. Vânzătorul are la dispoziție 14 zile pentru a vă da banii înapoi. Înlocuirea directă a bunurilor “în cazul în care neconformitatea acestora este constatată la scurt timp după livrare, fără a depăși 30 de zile calendaristice” este un alt privilegiu de care se bucură consumatorii. În cele din urmă, dar la fel de important, nu vă bazați toate deciziile pe recenziile produselor pe care le găsiți online. Acestea pot fi înșelătoare atât în sens pozitiv, cât și negativ și sunt achiziționate în mod similar cu alte bunuri.