Potrivit unui proiect de regulament prezentat vineri de Comisia Europeană, firmele media care doresc să achiziționeze rivali mai mici vor trebui să se asigure că acordurile lor garantează pluralismul mediatic și mențin independența editorială.
Proiectul UE privind libertatea presei
Legea privind libertatea presei este o componentă a planului Uniunii Europene de a pune capăt spionajului politic asupra jurnaliștilor și interferențelor în mass-media, precum și de a garanta o publicitate publică corectă și nediscriminatorie pentru mass-media.
Reglementările planificate coincid cu îngrijorările legate de libertatea presei din Slovenia, Polonia și Ungaria.
| “Democrația va funcționa doar dacă jurnaliștii au mijloacele și protecția necesare pentru a-i ține sub control pe cei care dețin puterea și pe cei care sunt la putere, fie că este vorba de actori politici sau economici”, a declarat vicepreședintele Comisiei, Vera Jourova, în cadrul unei conferințe de presă.
Normele se vor aplica radiodifuzorilor de televiziune și de radio, serviciilor media audiovizuale la cerere, publicațiilor de presă, precum și platformelor online foarte mari și furnizorilor de platforme de partajare video.
Norme privind descurajarea programelor de spionaj împotriva presei
Regulamentele, care descriu măsurile de protecție împotriva utilizării programelor de spionaj împotriva presei, a jurnaliștilor și a familiilor acestora, vor trebui elaborate în colaborare cu statele membre și cu legislatorii UE.
Sky, Canal+, ITV (ITV.L), NBCUniversal și Virgin Media Television sunt toate membre ale Asociației televiziunilor comerciale și video la cerere din Europa (ACT), care a avertizat împotriva adăugării de noi impedimente în calea fuziunilor din domeniul media.
| “Există, de asemenea, riscul de a afecta cadrele de concurență existente, împiedicând astfel consolidarea legitimă pentru a concura mai bine cu giganții din domeniul tehnologiei”, a declarat aceasta.
Grupul de susținere a tehnologiei CCIA Europe, care numără printre membrii săi Google (GOOGL.O), Meta (META.O) și Twitter (TWTR.N), a criticat o regulă care obligă platformele online să admită orice organizație care se autointitulează mass media.
| Aceasta echivalează cu o obligație de conținut obligatoriu pentru platformele online, pe care actorii necinstiți ar putea să o exploateze pentru a disemina conținut abuziv, extremist sau ilegal, precum și dezinformare, cum ar fi propaganda rusă, sub pretextul de a împărtăși știri”, a declarat aceasta.