Cel mai recent studiu privind starea parcului auto din Uniunea Europeană subliniază situația dificilă a transportului motorizat cu care se confruntă populația României, precum și îmbătrânirea semnificativă a parcului nostru auto.
Potrivit Profit.ro, România era singura națiune cu un nivel sub pragul 400 al acestui indicator la 31 decembrie 2021, cu 396 de automobile la 1.000 de locuitori.
Polonia și România au avut o piață auto apropiată în 2007-2008, după intrarea României în UE, dar după ce au fost ridicate restricțiile la importul de mașini second-hand, situația s-a schimbat drastic. Polonia este acum una dintre cele mai mari piețe auto din Europa, în timp ce România a rămas pe locul 17, mai arată sursa citată.
Cum arată datele ACEA
Atât dimensiunea parcului auto, cât și vârsta medie a parcului auto european sunt puse destul de în evidență în studiul ACEA.
Dimensiunea parcului auto
Aproape 250 de milioane de vehicule erau în circulație în UE în 2021, în creștere cu 1,2% față de anul precedent.
Toate națiunile UE au crescut numărul de mașini din parcul auto, Slovacia înregistrând cea mai mare creștere (+8,2%), cu excepția Sloveniei (-4,1%)
În Uniunea Europeană sunt în uz 29,5 milioane de autoturisme, iar trei națiuni – Franța (6,3 milioane), Italia (4,3 milioane) și Spania – au produs fiecare câte 4,3 milioane de autoturisme (3,9 milioane).
Pe autostrăzile din UE circulă peste 6,4 milioane de vehicule comerciale medii și grele, în creștere cu 3,2% față de 2020.
Polonia are de departe cea mai mare flotă de camioane, totalizând peste 1,2 milioane de vehicule.
În UE, există 714.008 autobuze în circulație, doar trei națiuni reprezentând aproape jumătate din acest total: Polonia (126.547), Italia (100.199) și Franța.
Media de vârstă
În UE, vârsta medie a unei mașini este acum de 12 ani.
Cele mai vechi parcuri auto se află în Grecia și Estonia, unde vârsta medie a mașinilor este de 17 ani.
Luxemburgul are cele mai noi automobile (7,6 ani).
Autovehiculele comerciale ușoare din UE au o vechime medie de 12 ani.
Italia are cel mai vechi parc de camionete (14 ani) dintre cele patru piețe majore din UE, urmată îndeaproape de Spania (13,6 ani).
În UE, vârsta medie a camioanelor este de 14,2 ani.
Flota de camioane din Grecia este cea mai veche, cu o vârstă medie de 22,7 ani, în timp ce cele mai noi sunt cele din Austria (6,6 ani) și Danemarca (7,5 ani).
Vârsta medie a autobuzelor de pe autostrăzile UE este de 12,7 ani.
Cele mai vechi autobuze din zonă sunt din România și datează de peste 20 de ani.
Doar opt națiuni din UE au flote de autobuze cu o vechime mai mică de zece ani.