Cea mai importantă componentă a unui automobil este bateria și componentele care o alcătuiesc.
Acest lucru ridică o serie de provocări, printre care se numără penuria și durabilitatea exploatării și prelucrării acestor resurse.
Prin intermediul pașaportului pentru baterii, Alianța globală pentru baterii (GBA) a rezolvat cel puțin o fațetă a acestor probleme.
În cadrul Forumului Economic Mondial de la Davos a fost prezentată dovada de concept a proiectului.
Colaborarea reunește întreprinderi precum CATL și LG Energy Solution, Tesla și Grupul Volkswagen, BASF și o serie de alți producători de baterii litiu-ion.
UNICEF este, de asemenea, implicată, deoarece este posibil să fie prezentă munca copiilor și alte încălcări ale drepturilor omului.
Un pașaport al bateriei, potrivit GBA, este “un geamăn digital al unei baterii fizice care transmite informații despre toate cerințele aplicabile privind durabilitatea și ciclul de viață, pe baza unei descrieri extinse a unei baterii durabile”.
În acest context, pașaportul pentru baterii poate părea un jeton nefungibil (NFT), dar nu aceasta este ideea; ideea este că pașaportul pentru baterii este atât mai simplu, cât și mai sofisticat.
Simplu, deoarece fiecare baterie este descrisă într-o bază de date digitală.
Bateria primește un număr de identificare, un cod de bare și un cod QR din această bază de date.
Oricine caută în această bază de date poate afla unde au fost extrase și rafinate materiile prime ale fiecărei celule, unde au fost fabricate celulele și unde au fost asamblate celulele bateriei.
Această bază de date trebuie să fie actualizată de către toți membrii GBA.
Organizația se angajează să analizeze datele și să determine modul în care acestea afectează societatea și mediul înconjurător.
Constatările ar trebui să stimuleze atât performanța întregii industrii, cât și calitatea bateriilor individuale.
Cea mai interesantă secțiune a pașaportului pentru baterii este acum pe cale să înceapă.
Spre deosebire de NFT, aceasta nu are o valoare monetară în sine
Cu alte cuvinte, sigiliul de calitate se aplică doar pachetelor de baterii care îndeplinesc toate cerințele de calitate GBA.
În acest proces, sunt recunoscuți și furnizorii acestor pachete de baterii.
Euro NCAP este un exemplu important.
Acesta a avut reputația de a determina cât de sigure sunt vehiculele, în condițiile în care se ocupa doar de aspectele biomecanice.
Orice mașină cu cinci stele era considerată ca fiind cea mai sigură dintre rivalele sale.
Organizația pentru siguranță mai are mult de lucru cu “computerele pe roți”.
Cu toate acestea, certificarea Euro NCAP îmbunătățește totuși reputația unei mașini, în ciuda acestui fapt.
Pașaportul pentru baterii GBA se dorește a fi un exemplu în acest sens.
Dovada de concept făcută publică la Davos urmărește să demonstreze “modul în care pașaportul va permite clienților să ia decizii de cumpărare mai informate și va contribui la procese durabile de aprovizionare, prelucrare și producție în acest sector”, prin punerea acestor date în mâinile utilizatorilor finali.
În UE, pașaportul pentru baterii va fi obligatoriu până în 2026.
Din nefericire, GBA nu a explicat cum intenționează să abordeze o problemă critică de sustenabilitate a bateriilor: înlocuirea acestora la un cost rezonabil.
Clienții cu vehicule electrice cu o vechime mai mare de opt ani care se confruntă cu defecțiuni ale bateriilor de înaltă tensiune au două opțiuni atunci când expiră garanția unui pachet de baterii: să cheltuiască mai mulți bani decât valoarea mașinii lor pe un nou pachet de baterii sau să vândă ceea ce a mai rămas din vehiculul lor electric la depozitele de fier vechi.
Nissan și Tesla sunt primele care se confruntă cu această problemă, iar soluția actuală este greu de susținut.