La o răscruce de drumuri: Autovehiculele pe bază de hidrogen oferă un viitor mai bun decât cele electrice?

Dă şi tu share articolului

Vânzările de automobile electrice cu baterii (BEVS) sunt în creștere în Europa și, potrivit raportului anual Global Electric Vehicle Outlook, în fiecare săptămână se vând mai multe în prezent decât în tot anul 2012.

Dar, în ciuda popularității crescânde, penuria de componente-cheie pentru baterii, inclusiv litiu, nichel și cobalt, ar putea amenința aprovizionarea. Așadar, este momentul să ne concentrăm asupra energiei bazate pe hidrogen?

Spre deosebire de Europa, unde există doar câteva mașini pe bază de hidrogen la vânzare și aproximativ 228 de stații de realimentare, Asia pariază pe hidrogen.

Guvernul japonez plănuiește să aibă 800 000 de vehicule cu hidrogen pe șosele până în 2030, în timp ce China a stabilit un obiectiv ambițios de 1 milion de vehicule cu hidrogen până în 2035.

Este probabil ca acești pionieri să reducă costurile, să crească volumul și să dezvolte lanțul de aprovizionare.

Constructorii de automobile, de asemenea, rămân divizați și, cu excepția Toyota și Hyundai, puțini sunt cei care investesc masiv în hidrogen. Totuși, mai recent, BMW și-a reînnoit interesul și vede un rol pentru mașinile alimentate cu hidrogen care să se potrivească cu cele electrice cu baterii.

Aceștia intenționează să lanseze un număr mic de automobile BMW iX5 Hydrogen în întreaga lume de la sfârșitul acestui an, inițial în scopuri de testare.

“Ca sursă de energie versatilă, hidrogenul are un rol cheie în drumul spre neutralitatea climatică”, a declarat Oliver Zipse, președintele Consiliului de Administrație al BMW AG.

Grupul Stellantis a întreprins, de asemenea, o producție limitată de camionete comerciale pe bază de hidrogen. Dar nu toată lumea este de acord; Mercedes a renunțat la planurile de a introduce pe piață mașini cu pile de combustie pe bază de hidrogen, la fel ca și Audi.

Care este diferența dintre o mașină electrică și o mașină pe bază de hidrogen?

Pentru a simplifica, un vehicul electric cu baterii este alimentat cu energie electrică stocată într-o baterie și este reîncărcat prin conectarea la rețeaua electrică.

Un vehicul electric cu pile de combustie cu hidrogen își produce propria energie electrică printr-o reacție chimică în pila de combustie. Această electricitate alimentează apoi motoarele pentru roți, iar singura emisie este reprezentată de vapori de apă. Autovehiculele cu pile de combustie pe bază de hidrogen sunt realimentate la anumite stații de alimentare.

Frumusețea unei mașini pe hidrogen este că se poate face plinul în timpul necesar pentru a alimenta o mașină pe benzină sau diesel, se poate obține o autonomie similară și toate acestea producând zero emisii.

Așadar, de ce nu reușește hidrogenul să se impună? Hidrogenul se confruntă cu o serie de provocări, de la eficiență scăzută la costuri ridicate.

Eficiență scăzută din cauza pierderilor mari de energie

Cea mai curată modalitate de a produce hidrogen este electroliza, procesul de utilizare a electricității pentru a descompune apa în hidrogen și oxigen. Dar acest procedeu necesită multă energie, iar eficiența este mult sub 100%.

În momentul în care se transportă hidrogenul la o stație de alimentare, au avut loc și mai multe pierderi și, chiar dacă se poate ocoli etapa de transport, costul de stocare este, de asemenea, ridicat.

Se estimează că, în momentul în care se pornește la drum și hidrogenul este transformat în energie electrică în mașină, se utilizează doar aproximativ 38% din energia electrică inițială.
Infrastructură slabă

Principalul argument de vânzare al mașinilor pe bază de hidrogen este că acestea pot fi alimentate în câteva minute, dar, în ciuda faptului că sunt cele mai abundente elemente din univers, este foarte dificil să găsești un loc unde să alimentezi o mașină pe bază de hidrogen.

Aici se află problema oului și a găinii cu hidrogenul: cine va cumpăra mașini pe bază de hidrogen dacă nu există stații de realimentare? Și cine va investi în stațiile de realimentare dacă nu sunt disponibile automobilele?

Riscul investiției inițiale pentru construirea unei infrastructuri de hidrogen este mult prea mare pentru o singură companie, astfel încât rezolvarea acestei probleme va necesita probabil o planificare și o coordonare care să reunească guvernele, industria și investitorii.

Hidrogenul este foarte inflamabil

Hidrogenul este foarte inflamabil, dificil de depozitat și prezintă un risc de siguranță în cazul unui accident. Cu toate acestea, producătorii de automobile, cum ar fi Toyota, insistă asupra faptului că mașinile electrice cu pile de combustie sunt la fel de sigure ca și vehiculele convenționale.

Constructorul auto japonez a petrecut mulți ani testând mașinile alimentate cu hidrogen în condiții și temperaturi extreme pentru a se asigura că acestea pot fi utilizate în siguranță și în mod fiabil.

Ce mașini cu hidrogen puteți cumpăra?

În timp ce noi mașini electrice sunt lansate în mod regulat, în Europa există doar două mașini pe bază de hidrogen disponibile pentru a fi cumpărate: SUV-ul Hyundai Nexo și Toyota Mirai.

De asemenea, mașinile pe hidrogen sunt nu numai scumpe la cumpărare, ci și costisitoare pentru realimentare. De asemenea, măsura în care acestea costă, în comparație cu reîncărcarea unei mașini electrice, diferă considerabil de la o țară la alta.

Ce rezervă viitorul pentru mașinile pe hidrogen și cele electrice?

Juriul încă nu a stabilit dacă există un loc pentru ambele tehnologii.

BEV-urile nu sunt lipsite de probleme; sunt scumpe la cumpărare și pot dura mult timp pentru a fi reîncărcate.

În plus, este posibil ca mașinile electrice să nu genereze emisii de gaze de eșapament, dar sursele de energie ale bateriei, reciclarea componentelor sale și fabricarea vehiculelor și a bateriilor contribuie la emisiile de carbon. În plus, extragerea multor materii prime ridică probleme etice și de mediu.

Dar lipsa unei infrastructuri de realimentare cu hidrogen, provocările legate de transportul combustibilului și faptul că este nevoie de mult mai multă energie pentru a pune în mișcare un vehicul pe bază de hidrogen decât un vehicul electric cu baterii înseamnă că, pentru moment, viitorul este al vehiculelor electrice cu baterii.

Dă şi tu share articolului

Te-ar mai putea interesa

Leave a Comment