Cum se bazează Volvo pe software pentru a conduce următoarea mare revoluție în materie de siguranță

Dă şi tu share articolului

Volvo este una dintre acele mărci cu o identitate de bază atât de bine consolidată, încât niciun fel de marketing nu o poate contracara. Volvo este siguranța pe primul loc.

Chiar dacă nu cunoașteți detaliile implicării lor în ceea ce privește centura de siguranță în trei puncte (ei au inventat-o) sau airbag-ul (unul dintre primii care le-au introdus pe piață în anii ’80), chiar dacă nu ați verificat în ultima vreme ratingurile mașinilor companiei la testele de impact (cinci stele în toate categoriile), știți că, dacă trebuie să fiți implicat într-un accident, probabil că doriți să fiți într-un Volvo.

Dar, în condițiile în care alți producători implementează tehnologii hiperbolice care promit să evite complet coliziunile, centurile de siguranță și airbagurile par a fi soluții rudimentare.

Cum își poate păstra Volvo reputația în această eră? Software, potrivit noului director executiv al Volvo, Jim Rowan.

Rowan crede că programatorii companiei și stivele strâns integrate pe care le dezvoltă nu numai că vor menține poziția de lider a Volvo în sarcina destul de importantă de a vă menține în viață, dar vor conduce inovații și vânzări cu implicații chiar mai ample pentru siguranța vehiculelor decât am considerat vreodată.

În condițiile în care siliciul și senzorii provin de la furnizori, aparent disponibile pentru orice OEM, software-ul va fi un instrument esențial pentru a debloca mai multe caracteristici de siguranță. Cu alte cuvinte, Volvo va trebui să valorifice software-ul pe măsură ce tot mai multe componente ale mașinii devin, ei bine, componente.

Dacă va avea succes, Volvo va putea adăuga noi caracteristici, cum ar fi alerte mai avansate privind amenințările din afara mașinii și chiar detectarea conducerii în stare de ebrietate în interiorul mașinii, toate acestea fiind alimentate de algoritmi brevetați care evoluează și dezvoltă mașina în timp.

În timp ce Rowan dorește să se dubleze pe partea de software, compania începuse deja să își intensifice eforturile înainte de sosirea sa în primăvara anului 2022. Volvo a anunțat în iunie 2021 că va prelua dezvoltarea de software la nivel intern și că următoarea sa generație de vehicule electrice va funcționa pe propriul sistem de operare numit VolvoCars.OS. Sistemul de operare, care va fi susținut de un sistem de calcul de bază, urmărește să reunească sub un singur acoperiș diferitele sisteme de operare ale companiei, precum Android Automotive OS, QNX, AUTOSAR și Linux.

Acum, sub conducerea lui Rowan, compania își consolidează fondul de talente și continuă să colaboreze cu o serie de companii de hardware și software în care a investit anterior, cum ar fi Spectralics, un startup în domeniul imagisticii și al opticii, și Luminar, o companie lidar.

Aruncați o privire pe site-ul de lucru al Volvo și puteți vedea unde se află software-ul și siguranța pe lista sa de priorități.

Dintre cele 1 527 de posturi deschise pe site-ul Volvo, un număr impresionant de 384 sunt legate de software, iar aproximativ 20% dintre acestea se referă în mod specific la siguranța vehiculelor. Are Volvo talentul de care are nevoie pentru a impulsiona inovația în acest domeniu? Rowan, care a declarat că Volvo are talentul necesar pentru a impulsiona inovarea în acest domeniu, a adăugat că societatea va continua să își extindă echipele din Stockholm, Shanghai, Bangalore și din alte părți, luptând în “războiul talentelor” care îi face pe toți producătorii să se agite.

Software-ul este ceea ce Volvo are nevoie pentru a lega totul și pentru a profita la maximum de tehnologie.

Un nou CEO, noi priorități

Rowan, un scoțian în vârstă de 57 de ani, a preluat frâiele Volvo în luna martie a acestui an, moștenind conducerea de la Håkan Samuelsson.

În cei 10 ani de mandat ai lui Samuelsson, suedezul stoic a condus și a navigat Volvo de la proprietatea și supravegherea Ford la actuala sa filiație Geely – în același timp, desfășurând un portofoliu de automobile complet nou și complet scandinav. Rowan a ocupat cel mai recent funcția de director general la Dyson până în 2020, supervizând această companie în timp ce aceasta experimenta cu propriile aspirații EV, care au eșuat în cele din urmă.

Scopul, pentru Dyson la acea vreme, era să perturbe industria auto: “Am dori să intrăm în industrii care aveau deja o nevoie cunoscută pentru acel produs, fie că este vorba de aspiratoare sau de uscătoare de păr sau orice altceva, și apoi să intrăm cu un joc disruptiv”, mi-a spus Rowan, afirmând că poziția sa de outsider în domeniul auto l-a ajutat să învețe foarte repede multe lucruri. “Înveți o grămadă pentru că pui o grămadă de întrebări stupide pe care, altfel, probabil că nu le-ai fi pus dacă ai fi venit din industrie.”

Aceste învățături nu l-au ajutat pe Dyson să depășească o barieră semnificativă de intrare: “Dacă ai deja fabricația, lanțul de aprovizionare, talentul ingineresc, studiourile de proiectare, este mult, mult mai ușor pentru acele companii de automobile tradiționale, precum noi, să treacă la mobilitatea de generație următoare decât pentru un nou început.”

Pentru Volvo, drumul are mai puține obstacole.

“Decizia fusese deja luată, în momentul în care am trecut prin IPO, că vom fi o companie de automobile electrice până la o anumită dată, până în 2030. Iar acest lucru mi-a facilitat cu adevărat venirea mea în calitate de CEO, deoarece această decizie fusese luată. Așadar, fiecare decizie de investiție pe care am luat-o, fiecare decizie de angajare pe care am luat-o, fiecare decizie de proiectare pe care am luat-o a fost orientată spre a deveni o companie de mașini electrice.”

Cu toate acestea, rămâne un obstacol de viteză. Pe măsură ce piața se orientează rapid către electrificare, o baterie mare și câteva motoare într-o mașină vor fi mai puțin un factor distinctiv. Miza este mai mare ca niciodată pentru companiile care trebuie să găsească noi modalități de a atrage clienții.

Tech Moment – Core computing

Volvo a experimentat deja ce se poate întâmpla atunci când software-ul nu răspunde așteptărilor. În 2021, unele vehicule Volvo au devenit nefuncționale după ce o actualizare de software over-the-air a declanșat din greșeală un mod antifurt, iar un lot de SUV-uri electrice Volvo XC40 Recharge, care au ieșit din fabrică fără ca software-ul Volvo On Call să fie activat, au rămas blocate în porturile din SUA în așteptarea unei actualizări de software.

Mobilitate de ultimă generație

Pe măsură ce Volvo evoluează spre ceea ce Rowan numește era “mobilității de generație următoare” – un viitor idilic în care ridesharing-ul este norma și autonomia este limitată doar de reglementările locale și nu de tehnologii – siguranța va deveni un factor și mai important.

Primele implementări ale sistemelor de siguranță next-gen nu vor fi ieftine, datorită pachetelor de senzori costisitoare și, de asemenea, dezvoltării de software complicat pentru a le controla.

În timp, tendințele din industrie sugerează că sistemele de siguranță de generație următoare vor deveni omniprezente, la fel cum sunt astăzi airbagurile și centurile de siguranță în trei puncte. Până când vom ajunge în acest punct, oportunitățile de afaceri abundă.

Luminar roofline LiDAR integration

Volvo crede că următoarele sale mari câștiguri vor veni prin faptul că va permite mașinii să vadă mai mult, atât în interior, cât și în exterior.

La exterior, lidar de la Luminar va permite o percepție mult mai bună decât cea posibilă cu actuala suită de siguranță activă Volvo, bazată pe optică și radar, identificând amenințările la 250 de metri în josul drumului.

“Ceea ce vede acea imagine lidar este imaginea digitală de unu și zero, iar software-ul nostru de percepție o traduce apoi pentru a spune: Este o bicicletă? Este un copil? Este o căprioară sau o altă mașină? Este un copac? Și fiind capabil să ia acest software astfel încât să poată calcula foarte rapid acest lucru și să spună mașinii: “Există un pericol în față. Să luăm măsuri de evitare””, a spus Rowan.

Acest lucru este foarte asemănător cu multe alte concepte echipate cu lidar pe care le-am văzut în ultimul deceniu.

Diferența constă în faptul că Volvo va încorpora această tehnologie în viitorul EX90, o mașină adevărată. Acesta este următorul model al companiei, un SUV complet electric care va debuta înainte de sfârșitul anului. Nu va fi prima mașină echipată cu lidar care va ajunge pe piață, dar va fi una dintre foarte puținele.

EX90 este succesorul Volvo pentru venerabilul XC90, SUV-ul mare și emblematic care, odată cu redesenarea din 2014, a dat startul erei post-Ford pentru Volvo. În timp ce un sistem de propulsie hibrid plug-in era o opțiune, benzina și dieselul au fost principalele surse de energie ale XC90. Între timp, EX90 va fi complet electric încă de la început, marcând din nou începutul unei noi etape pentru Volvo.

“De fapt, este proiectat astfel încât să ne poată duce până la AD complet”, a declarat Rowan, reluând promisiunile de conducere autonomă făcute de Elon Musk cu privire la actuala suită de senzori de la Tesla, care nu numai că nu dispune de lidar, dar se mulțumește acum și fără radar.

Monitorizarea șoferului

Dar există un alt punct mort, potențial și mai mare, în suita de senzori a Tesla, pe care Rowan spune că Volvo îl dublează: monitorizarea șoferului.

Două camere de luat vederi, monitorizate de algoritmi brevetați de Volvo, vor monitoriza șoferul în permanență, a spus Rowan. “Aveți anumite tipare, capul începe să dea din cap, începeți să trageți de volan, iar software-ul poate spune imediat: “Tipul ăsta pare că adoarme, hai să îl trezim”. Sau, dacă este în stare de ebrietate, să tragem pe marginea drumului”.

Detectarea șoferilor beți? Da, Rowan spune că software-ul Volvo poate identifica modele de ochi care indică starea de ebrietate, deși software-ul nu este suficient de finalizat pentru a fi “definitiv”. Detectarea șofatului distrat, însă, este mult mai avansată: “Cel mai important lucru pentru noi este dacă sunt distrași la telefon. Am constatat că multe dintre aceste accidente se întâmplă pentru că oamenii scriu mesaje pe telefon, iar acesta este un tipar foarte clar pe care îl poți vedea atunci când cineva încearcă să scrie mesaje și să conducă în același timp.”

Driver Monitoring Camera in a Volvo research vehicle

Rowan a refuzat să spună dacă și cum vor interveni efectiv mașinile Volvo în viitor atunci când va fi detectat un șofer beat. În timp ce EX90 va fi capabil să se tragă singur pe dreapta în condiții de siguranță în cazul în care un șofer adoarme sau suferă un fel de urgență medicală, rămâne de văzut dacă va face acest lucru în cazul unei simple neatenții sau a unei stări de ebrietate.

O altă modalitate prin care EX90 își va proteja ocupanții este un sistem radar intern, la nivelul întregii mașini, capabil să detecteze mișcările și să împiedice blocarea ușilor. Tehnologia Occupant Sensing Technology va fi standard, având ca principal obiectiv prevenirea morții tragice a copiilor închiși în mașini în zilele toride.

La fel ca și centura de siguranță în trei puncte cu atâția ani în urmă, aceasta va fi o adevărată premieră în industrie.

Rezolvarea problemei aprovizionării

Dacă toată această discuție despre senzori noi în interior și în exterior vă face să vă gândiți la cipurile mici și la problemele masive pe care le pot aduce lanțul de aprovizionare, atunci vă aflați la locul potrivit. L-am întrebat pe Rowan despre acest lucru, dacă Volvo se gândește să intre în jocul siliciului precum Tesla și să își construiască propriile cipuri.

Când vine vorba de hardware, de senzori și de siliciul care le alimentează, Rowan este un CEO de genul “buy vs. build”: “Am ales să ne cumpărăm siliciul, deoarece credem că oameni precum Nvidia și Qualcomm sunt, știți, au infrastructura, au know-how și vor progresa rapid.”

Senzorii, de asemenea, fie că este vorba de lidar, radar sau altele, vor fi aduși de la furnizori. “Ceea ce ne interesează cu adevărat să facem este să scriem software-ul care te duce de la siliciu la stratul de aplicație.”

Așadar, viitorul Volvo este electric, evident, dar este, de asemenea, plin de senzori și încărcat cu stive de software, toate traducând masele de date brute de la sute de senzori în informații semnificative.

Sunt suficiente informații, teoretic, pentru ca aceste mașini să poată prezice situațiile de risc. În ultimul deceniu, am asistat la o evoluție a atenției de la siguranța pasivă, adică lucrurile care vă salvează viața în caz de accident, la siguranța activă, adică tehnologiile care ajută la prevenirea acelui accident care are loc la doar câteva secunde distanță. Cu ajutorul lidar-ului care se uită mai departe pe șosea și a senzorilor care monitorizează problemele din interiorul habitaclului, următorul pas seamănă din ce în ce mai mult cu o precrimă: Prevenirea situațiilor care ar fi putut costa vieți în primul rând.

Dă şi tu share articolului

Te-ar mai putea interesa

Leave a Comment