Pentru ca un vehicul să fie considerat istoric, trebuie îndeplinite mai multe cerințe.
Nu orice mașină veche este o mașină de epocă sau una care a fost desemnată ca atare.
În plus, există o organizație în România care se asigură că colecționarii de mașini nu dau peste vehicule neconforme.
Automobilele istorice sau de epocă ne atrag atenția, fie că le vedem pe stradă, la o paradă sau parcate în diferite expoziții, iar fotografiile cu acestea fac vâlvă în social media.
Trebuie parcurse o serie de etape și îndeplinite o serie de cerințe înainte ca un vehicul să poată fi considerat istoric.
În Curierul Judiciar nr. 5/2007, profesorul Corneliu Liviu Popescu observă: “În acest caz, nu este vorba despre un vehicul istoric: “Din punct de vedere pur obiectiv, trebuie să fie vehicule pentru care tipul de vehicul în cauză nu a mai fost fabricat de mai bine de 30 de ani.”
În locul datei efective de fabricație, se ia în considerare data la care a încetat producția tipului de vehicul.
Proprietarii de vehicule istorice trebuie să primească un certificat de vehicul istoric de la Retromobil Club România, organismul oficial FIVA din țară, pentru a se conforma cerințelor administrative formale”.
Registrul Auto Român (RAR) va elibera cartea de identitate a vehiculului pentru vehiculele de epocă doar dacă acestea au un certificat de la Retromobil Club România.
RAR examinează valabilitatea acestui certificat și confirmă faptul că vehiculul este în conformitate cu specificațiile tehnice ale acestuia, ținând cont în același timp de capacitățile tehnice ale acestuia la data fabricației.
În urma acestor verificări, oficialii RAR vor adăuga textul “vehicul istoric” pe cartea de identitate a vehiculului.
Aceste vehicule au, de asemenea, un regim fiscal unic, legiuitorul exceptarea proprietarilor de la plata unor taxe.
Potrivit lui Corneliu Liviu Popescu, “Aceste facilități fiscale au rolul de a încuraja deținerea de automobile de epocă, recunoscând valoarea acestora”.
Unul dintre cei mai mari colecționari din țară, Dumitru Chirea este președintele secției Constanța a Retromobil România și este proprietarul a peste 70 de mașini de epocă.
El prezintă pe scurt toate procedurile pe care trebuie să le facă un proprietar pentru a deține legal un automobil de epocă.
“Acesta trebuie să fie în întregime original și să corespundă, ceea ce înseamnă că niciuna dintre componentele sale nu poate fi modificată.”
O comisie examinează apoi vehiculul după ce a creat un dosar la Retromobile Club.
O altă comisie Retromobil analizează dosarul la București înainte de a decide dacă îl certifică sau nu ca fiind un automobil istoric”, susține Chirea.
Când proprietarul primește certificatul, duce mașina la RAR (Registrul Auto Român), unde mașina este inspectată pe baza certificatului.
Pe cartea de identitate a vehiculului se va indica faptul că acesta este istoric, dacă totul este în regulă.
Vehiculul trebuie să fie fără rugină și în stare excelentă.
Un vehicul care a primit certificare istorică este scutit de impozit și vinieta și are un regim RCA specific.
“Plătești 60 de lei pentru 6 luni sau 100 de lei în fiecare an, dacă ești membru al unui club Retromobil de cel puțin 6 luni”, spune Dumitru Chirea.