De ce mașină hibrid și nu electrică?

Dă şi tu share articolului

De ce nu  mașinii electrice ?

Să nu se înțeleagă din acest articol că aș avea ceva împotriva mașnilor electrice. Chiar nu am nimic împotriva lor, chiar îmi plac, sunt finuțe, silențioase, foarte drăguțe și chiar am avut șansa să conduc câteva astfel de mașini și tot ce vă pot spune este că chiar îmi doresc o astfel de mașină să o am însă nu în condițiile infrastructurii electrice de astăzi. Să nu uităm că România este țara cu cea mai proastă astfel de infrastructură (adică are cel mai mic număr de stații de încărcare (Type 2 nu mai zic stații rapide sau Superchargere !!).

Acesta ar fi primul motiv pentru care eu în condițiile actuale nu mi-aș cumpăra o electrică. Al doi-lea motiv ar fi timpul de încărcare al unei mașini cu motor cu propulsie full electric. Nu toate stațiile de încărcare au și posibilitatea de încărcare rapidă (adică DC) sau în cazul Tesla (supercharger) și atunci ești nevoit să încarci la Type 2 și să plângi lângă mașină câteva ore bune până când aceasta se încarcă aproape full (80%).

Încă un neajuns în ce privește mașina electrică îl constituie consumatorii din habitaclu și aici doresc să enumăr aerul condiționat (climatizarea), radio-ul, sistemul de navigație, luminile, sistemele de siguranță și monitorizare a mașinii și traficului, vremea (temperatura), viteza de deplasare, traficul, gradul de încărcare al mașinii din timpul deplasării precum și alte gadget-uri incluse în configurația mașinii care laolaltă contribuie la scăderea autonomiei mașinii electrice.

Testele WLTP sunt efectuate în laboratoare speciale și nu în traficul de zi cu zi așa cum sunt testate autoturismele care au propulsie pe carburanți fosili (benzină sau diesel) și din această cauză nu vă luați după ce spun aceste norme dacă urmează să achiziționați un autoturism cu propulsie electrică.

Aceste teste spun că în ciclu mixt un autoturism Tesla Model 3 Long Range vine cu o autonomie de 610 km. Oare ?! Păi atunci de ce de la București până la Budapesta trebuie patru încărcări ?? Pentru că exact ce vă spuneam mai sus dacă folosesc consumatorii (AC, Navigație, Radio, etc) plus traficul cu blocaje, aglomerație, etc îmi mănâncă mult din autonomie (dacă mai merg și pe autostradă cu 130 Km/h) … risc să încarc mașina de mai multe ori nu doar de patru până la Budapesta. Nu mai spun dacă pe traseu mai sunt și porțiuni de drum în lucru și va trebui să ocolim nu știu câte zei de kilometri … ce te faci dacă rămâi cu electrica pe câmp în pana prostului ?

Deci iată de ce cu un Tesla Model 3 Long Range în loc de 610 km autonomie, am doar 250 de la București la Sibiu … Nu mai spun că dacă de exemplu doriți să ajungeți mai repede undeva și va trebui să ocoliți orașele (să o luați pe variantă cum se spune), acest lucru nu prea se poate cu electrica deoarece va trebuie volens-nolens să ajungeți în oraș pentru a vă conecta mașina la priză. Asta în cazul bun în care sunteți proprietar de Tesla dar dacă aveți un Zoe ce faceți ? Asta vreau să scot în evidență acum că în afară de Tesla, Kia EV6 sau Sportage, Soul, Hyundai Kona sau Mercedes EQS sau EQC sau EQE nu prea pot fi scoase din oraș pentru că altfel va trebui să vă asumați riscurile de a rămâne … ca mai sus …. Mașina electrică este mașină de oraș. Punct !

De ce da mașinii hibrid ?

Tehnologia hibrid (motor cu combustie internă – benzină + motor electric) îmbină două mașini într-un singură. Avem motorul electric cu care ne putem deplasa ”cu fițe” în oraș dar și motorul pe benzină cu care ne putem deplasa pe distanțe lungi în afara acestuia fără ca măcar să ne pese de stațiile de încărcare.

În timp ce la mașinile electrice trebuie să stăm cu ochii pe sistemul de navigație și pe pompele de încărcare ca pe butelie, la mașinile hibride putem depăși lejer 1000 de kilometri cu doar o singură trecere pe la Peco !! La ce prețuri avem acum la combustibili eu zic că mașina cu propulsie hibridă este de mii de ori mai rentabilă chiar și decât mașinile cu motoare simple cu combustie internă. Primul motiv ar fi în primul rând consumul, mașnile cu propulsie hibridă consumă întotdeauna mai puțin combustibil decât o mașină cu același motor cu propulsie pe combustibili fosili (benzină de exemplu). În timp ce o mașină cu motor 1,5 benzină consumă 7 ciclu mixt, aceeași mașină cu același motor dar tehnologie hibrid va consuma 5 maxim în ciclu mixt !! Nu este mult să zicem 2 lei la suta de kilometri dar dacă mergi 500 de kilometri dar se adună. Ai 10 lei în plus pentru o cafea ! Al doi-lea motiv este că puteți folosi mașina în modul full electric în oraș economisind astfel benzina din rezervor pentru călătoriile interurbane.

Tocmai acest motiv mă face să cred că este mai de fițe o mașină hibridă decât una full electrică. Cea mai bună tehnologie hibrid (după părerea mea !) este tehnologia PHEV (Plug-in Hibrid Electric Vechicle vezi foto de sus !). Aceasta pe lângă că poate fi folosită ca o mașină cu combustibili fosili ( de regulă benzină dar am văzut și diesel hibrid !!), oferă și posibilitatea de reîncărcare cu energie elctrică putând fi utilizată în oraș în regim full electric comportându-se fix ca o mașină electrică normală și aducând la bord un plus de confort și silențiozitate.

Autoturismele cu propulsie PHEV oferă în modul full electric autonomie de până la 60 -65 de kilometrii, unele chiar 70-80 de kilometrii făcându-le să se plieze foarte bine pe circulația urbană, acolo unde din ce în ce se pune accentul pe reducerea poluării și circulația autoturismelor cu motoare pe combustibili alternativi (electric, hidrogen, etanol, etc).

Autoturismele PHEV nu necesită neapărat prize cu trifazic (trei faze), ele putând fi încărcate destul de bine și rapid la prize Type 2 sau prize domestice de apartament. Nu putem neglija nici tehnologiile Mild Hybrid (aici motorul pe benzină alimentează motorul electric), și acestea destul de căutate și răspândite în România mai ales de către mărcile Toyota, Volkswagen, Mercedes sau Suzuki. Motorașele acestor mașini torc silențios oferind de asemenea un plus de confort. Din păcate mașinile aparținând segment

La PHEV putem alege din computerul de bord cu ce motor să pornim, Uitasem, încă un amănunt foarte important dealtfel care face ca mașina hibrid să triumfe în fața mașinii electrice cel puțin pe plaiurile autohtone este reprezentat de timpul călătoriei…. păi cu electrica dacă fac 3-4 opriri a câte o oră și jumătate fiecare înseamnă că o călătorie de 8 ore se termină în 12 -13 ore !!!

Concluzii

Deci gândiți-vă bine înainte să aruncați banii !! Foarte multă lume se plânge că autoturismele hibrid sunt lente și greoaie … Hai să le luăm pe rând, sunt mai lente decât cele clasice, poate dar … achiziționăm aceste mașini pentru cconcursuri de viteză ? Nu ! Deci eu zic că aât cât oferă este foarte suficient. Mașinile hibride sunt greoaie … da este adevărat, avem de -a face cu două motoare sub capotă indiferent de ce tip de hibrid vorbim. Plus bateriile. Apropos de baterii, costă mai puțin decât la o electrică dacă va fi nevoie să le schimbați ! Alegerea este a dumneavoastră ! Eu doar v-am oferit câteva sugestii !

Dă şi tu share articolului

Te-ar mai putea interesa

Leave a Comment