Cauciucurile de iarnă. Obligativitatea montării acestora conform legii OUG nr. 5/2011
După perioada de vară şi toamnă din luna octombrie va veni iarna. Şoferii ştiu că iarna este obligatoriu să ţi montezi caucicuuri de iarnă însă şoferii sunt nedumeriţi cu privire la acest aspect.
În Codul Rutier este stipulat faptul că în cazul ninsorilor, autovehiculele treuei echiapte cu anvelope de iarnă dar nu se precizează perioada. Este adevărat această Ordonanţă a Guvernului a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2011. Legea prevede ca anvelopele să fie montate atunci când începe să ningă indiferent de perioada a anului şi când carosabilul este acoperit de zăpadă, mâzgă, gheaţă, polei.
Conducerea maşinii pe drumurile publice acoperite de gheaţă, zăpadă polei fără ca autoturismul să fie dotat cu toate cele 4 anvelope pe toate roţil constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 810 şi 1.800 de lei şi vor rămâne şi fără certifica de înmatriculare în cazul în care aceştia vor fi prinşi.
Propunerea legislativă din 2010 menţiona intervalul – 1 noiembrie şi 31 martie dar s-a renunţat la el. Este adevărat poate să ningă şi în octombrie în România sau mai târziu de martie.
Nu degeaba s-a votat şi votat această lege ci vine să ajute la reducerea accidentelor rutiere apărute din cauza aderenţei scăzute cauzate de ineficienţa anvelopelor de vară.
Partea interesantă o reprezintă faptul că în cazul în care există un accident, anumite companii de asigurare nu acordă despăgubiri titularului dacă acestea nu sunt echiapte cu anvelpe de iarnă conform legii. Aşadar oblgiativitatea legii i-a determinat pe asiguratori să aplice aceste condiţii.
Ordonanţa Guvernului nr. 5/2011 impune obligativitatea echipării autovehiculelor cu anveloep de iarnă însă trebuie menţionat faptul că aceastea nu este condiţioantă de o anumită perioadă de timp ci doar de starea carosabilului.
Anvolepele de iarnă trebuie să fie echipate cu absolut pe toate cele 4 roţi. Însă pentru categoria celor profesionişti situaţia stă puţin altfel. Autovehiculele de transport de marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone trebuie să fie echipate obligatoriu cu anvelpe de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune şi să dispună de lanţuri şi alte echipamente omoloate conform legii în vigoare.
După cum bine ştim starea carosabilului influnţează mult condusul astfel fiecare şofer trebuie să se adapteze şi să ţină cont de multe lucruri atunci când circulă cu maşina în sezonul rece. Un carosabil rece nu se poate compara cu un carosabil din lunile de vară distanţa de frânare se măreşte iar autoturismul râspunde diferit. Astfel fi cu băgare de seamă când vei achiziţiona cauciucurile de iarnă. Întotdeauna investeşte în siguranţa ta şi a altora. O anvelopă bună fie ea de iarnă sau de vară costă 250-300 de LEI.
Ca şi sfat, trebuie să fiţi foarte atenţi la câteva semne care sunt înscripţionat pe cauciuc. Fulgul de nea indică o anvelopă de iarnă. Iarna sunt acceptate anvelopele cu înscripţiile “M+S” (Mud plus Snow – Noroi şi zăpadă).
Un alt lucru de care trebuie să ţineţi cont îl reprezintă consumul mai mare de carburant atunci când vă deplasaţi în special pe drumuri cu carosabil uscat.
Pentru o eficienţă şi mai bună a pneurilor şi pentur mărirea duratei de viaţă specialiştii recomandă ca anvelopele de vară să fie înlocuite cu cele de iarnă atunci când temperatura scade sub 7 grade celsius. Caiucurile de iarnă sunt mai moi şi mai rezistente la frig dar şi mult mai aderente pe suprafeţele alunecoase.
DE asemenea cei care doresc să părăsească oraşul trebuie să deină în portbagaj cele 2 triunghiuri reflectorizante, o lopată de zăpadă, ladă de nisip şi lanţuri pentru roţi şi să nu uităm şi de spatula pentru curăţat parbrizul şi lanţul pentru tractare. Acestea ar trebui să nu lispească din fiecare autoturism în perioada iernii fiind de asemena foarte utile atunci când eşti blocat în zăpadă.